T U V A M A L M O

IT WAS ANYTHING BUT EASY

Publicerad 2015-05-31 11:53:36 i Life, Workouts,

Tuvamalmo-30052014-3749 Tuvamalmo-30052014-3751How you feel after a marathon in pouring rain and 8 degrees? Like this. Too tired to even smile. Too wet to even enjoy the congratulations. Too exhausted to cry, even though that was the only thing I felt like doing. Too amazed that I was able to cross the finish line that I still cant't believe how I did it. 

Idag är jag inte speciellt kaxig. Det var jag inte de sista 17 kilometrarna igår heller kan jag säga. Även om man tränat i åtta månader och känner sig trygg i sin förmåga, så är det helt omöjligt att säga hur sitt första marathon ska gå. Det var mycket som gick fel, eller snarare inte som jag hade tänkt, igår. Och jag förstår att alla ni som följt och stöttat mig hela vägen är så nyfikna på att höra hur det gått, så jag ska försöka förklara i stora drag innan jag väl kan samla mig för att skriva en hel berättelse.

Regnet måste varit det värsta tänker säkert många av er. Faktiskt inte. Jag tänkte helt ärligt inte på regnet en enda sekund under hela loppet. Mina tankar gick nämligen åt något helt annat, och det hade lika gärna kunnat hagla, snöa eller blåst stormvindar, det hade ändå inte fått mig på andra tankar. Visst, jag var genomfrusen när jag kom i mål, och det hade säkert varit så mycket lättare att springa i normalt maj-väder, men samtidigt vet jag inte om det hade hjälpt mig speciellt mycket.

Strax efter 25 kilometer började jag må riktigt illa. Trots det att jag inte hade druckit några stora mängder fram tills då så slog sportdrycken ut min mage totalt. Och vad hjälper mot illamående? Det finns bara en utväg. Men det gick inte, jag försökte gång på gång, men det blev aldrig bättre. Jag kämpade mig vidare. Började varva lugn jogg med att gå. 30 km skylten var såklart efterlängtad, men att göra 12 km till  kändes som en ren omöjlighet. Sedan vet jag helt ärligt inte hur jag tog mig fram. Det är luddigt och oförståeligt. Men vid 37 km kom min räddning, en mugg coca cola och så tömde sig magen helt av sig själv. Det var mer synd om de som fick se på, för jag var bara överlycklig att äntligen, drygt 12 km senare, bli kvitt illamåendet.

Jag vet inte riktigt hur jag tog mig fram sista fem. Tanken på att bryta slog mig aldrig, men ändå trodde jag aldrig att det faktiskt skulle gå att komma i mål. Men det gjorde jag. Dock långt ifrån mitt uppsatta mål. Men jag vägrar sparka på mig själv för det. Vägrar. Igår var jag besviken av att inte fått må bra hela vägen. Men desto mer tiden går, desto mer imponerad blir jag över att kämpat hela vägen i mål, trots regn, rusk, magproblem och energibrist.

4:10:46 h blev min tid. Och nu i efterhand inser jag hur trångsynt jag varit angående mitt tids-mål. Till nästa gång (igår sa jag "aldrig igen", idag börjar jag bli revanschsugen) så ska jag inte sätta en tid på mig själv, utan bara att få må bra hela vägen. Det är, oavsett tid, det som gör ett marathon till den upplevelse det faktiskt är.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2015-05-31 12:20:42

Alltså! Du är så duktig. Och inspirerande!

Postat av: Fanny

Publicerad 2015-05-31 12:27:56

Jätteduktigt! Hoppas du börjar se det mer och mer med lite perspektiv på det :)

Postat av: Lisa

Publicerad 2015-05-31 12:33:53

Åå vad duktig du är, du ska vara stolt Tuva!! Super tråkigt att du mådde dåligt, men du har hela livet på dig att springa marathon utan illamående, med bättre tider och bättre väder :-) Stor grattis-kram!

Postat av: Maggie

Publicerad 2015-05-31 12:54:13

SÅ BRA GJORT! :D

Postat av: anna

Publicerad 2015-05-31 13:05:57

Alltså du är så sjuuuuukt grym, marathon är ju helt sjukt och att du klarade det!! Du är en ständig inspirationskälla till mig och inspirerar mig att springa varje gång du uppdaterar din blogg!

Postat av: Stina

Publicerad 2015-05-31 13:19:20

GRATTIS! Tycker du borde vara sjukt stolt över ditt första maraton, grymt jobbat och speciellt när en inte är på topp!!!

Postat av: Felicia

Publicerad 2015-05-31 14:10:08

Åh jag sprang också och det var verkligen det jobbigaste, värsta loppet jag har sprungit. Jag hade också under 4 timmar som målsättning men klarade det precis inte.... Försökte leta efter dig under loppet också eftersom jag tänkte att vi kanske skulle hålla ungefär samma tempo. Hade varit så skönt att kunna peppa varandra lite! Vy är grymma ändå som tog oss igenom.

Postat av: Emma Hå

Publicerad 2015-05-31 15:06:48

Wow du är ju HUR GRYM SOM HELST!!

Själv "sprang" (=mysjoggade/powerwalkade) jag Göteborgsvarvet och kom in på 2.58, 2 min under mitt mål. Lite besviken på mig själv eftersom jag egentligen hade vela klara 2.30, men herregud, jag tog mig runt, trots allt smärta! Du var ju bara några minuter från 4 timmar, det är ju helt sjukt! En kry mage nästa år så tar du den tiden hur lätt som helst! :D

Postat av: Mari

Publicerad 2015-05-31 15:32:03

Alltså, Tuva! Vet du hur otroligt BRA du är. Du är en kämpe, rakt igenom. Vilken grej! Marathon, ditt första marathon och du gjorde det. SÅ JÄKLA GRYMT!!!!! Hade jag kunnat hade du fått en STOR kram =)

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-05-31 16:50:20

Du är fantastisk!

Postat av: Alexandra

Publicerad 2015-05-31 17:27:41

Jag är grymt imponerad av dig Tuva - du slutförde ett marathon (42 km, sjukt!!!!) trots regn, kyla och magproblem! Om det inte är styrka vet jag inte vad är! Sen att du inte nådde ditt mål tidsmässigt tycker jag är mindre viktigt. Du är skadefri, frisk och har många år av löpning framför dig så det kommer komma många fler möjligheter och jag är säkert på att du förr eller senare även kommer att nå dina drömtider :)

Stort grattis till loppet, du är nu en marathonlöpare :)

Postat av: Anna

Publicerad 2015-05-31 19:47:56

Ett marathon kan knäcka precis vem som helst, omöjligt att veta hur kroppen reagerar - även för eliten. Du sprang snabbt och fick en grym tid (även fast jag förstår att du är lite besviken på att inte ha nått ditt mål). Men ffa är det HELT grymt att fortsätta kämpa, när det är så tungt. Det om något är imponerande.

Alla som sprang igår är vinnare.

Svar: Det är så sant. Även eliten hade det riktigt tufft i lördags - vilket faktiskt är skönt att höra. Ingen kommer i mål med krafter kvar på ett marathon. Ny utmaningar i sikte och detta var bara början på många tuffa lopp här i livet :) Kram!
tuvamalmo

Postat av: Emma

Publicerad 2015-05-31 23:14:49

Grymt jobbat igår!! Du skall vara riktigt stolt över dig själv.

Postat av: Cornelia

Publicerad 2015-05-31 23:48:27

Du är hur bra som helst!! Du är inspirerande som få och till och med jag (som HATAR löpning) blir lite sugen på att genomföra det där. Heja dig!!'

Svar: Kram på dig!!!!!!
tuvamalmo

Postat av: Tina

Publicerad 2015-06-01 05:02:30

Tuva,

Jag fällde ett par tårar när jag läste detta inlägget. Fy f*n så stark du är, vilken inspirationskälla!
Jag cyklade min första tävling igår, 152km i ösregn och två grader i norska fjäll och känner igen känslan du beskriver mer än väl.
Jag tar av mig hatten för dig, sjukt bra jobbat! Att dessutom kunna känna glädje för något som tidigare förde ångest med sig är guld värt.

Stor kram!

Svar: Nu får du mig att nästan börja gråta igen. Det är något speciellt som kommer fram i en efter avklarad tävling. Helt plötsligt är man känslig för allt haha!
Och jag bugar för dig som cyklade 15,2 mil. Helt otroligt starkt gjort ju!?! Snacka med att vi haft otur med vädret....

Kram tillbaka!
tuvamalmo

Postat av: Sunniva

Publicerad 2015-06-01 09:45:55

Det har vært så inspirerende å følge reisen din frem til selve løpet, og at du fullførte på den tiden er jo helt fantastisk! Til og med med mageproblem - WOW!

Takk for at du skriver så bra for oss som følger deg. Du legger sjela ned i innleggene, så takk for en ærlig blogg.

Kanskje vi stiller på målstreken sammen neste år!

Stå på videre, du er så tøff! Kyss og klem ♡

Svar: Tusen tack. Nu fortsätter vi mot nya mål och jag hoppas så att ni vill fortsätta följa mig. Kram!
tuvamalmo

Postat av: Julia

Publicerad 2015-06-01 12:10:45

Helt sjukt strongt gjort av dig Tuva. Du ska vara så stolt! Det är hemskt och löpa ett lopp med förutsättningar som dessa, jag sprang ett lopp för några veckor sedan med näsblod, illamående och yrsel. Det var det värsta loppet jag någonsin sprungit, men även det bästa då jag tog mig i mål med de förutsättningar. Du är min största inspiration inom löpningen och mycket tack vare dig har jag äntligen kommit tillbaka till den riktiga löparglädjen. Kram på dig!!

Svar: Det är troligen dessa lopp som bygger en till en bättre löpare. Klarar man att fortsätta springa trots att allt säger att man bara ska lägga av, så har man kommit otroligt långt. Lycka till med löpningen i fortsättningen - och nu får vi trösta oss med att det bara kommer bli enklare till nästa lopp ;)
tuvamalmo

Postat av: Mathilda

Publicerad 2015-06-01 14:24:49

Jisses va du är bra!! :)) GRYMT! :)) tack för att du inspirerar! Jag själv har precis börjat med löpning och sprang mitt andra 5km lopp i mitt liv, 5km är ju ingenting haha men jag kände mig nöjd på mina 34min och att jag ej stannade fast jag ville! :)

Svar: Stort grattis till att du klarade ditt första lopp! Det är en stor prestation att kunna springa hela vägen fastän kroppen skriker att man ska stanna. Jättebra jobbat! :)
tuvamalmo

Postat av: Terese

Publicerad 2015-06-01 18:08:44

Alltså heja dig! Fy tusan vad du är grym!!! Fy vilket tufft lopp men tänk att du fixade det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela