T U V A M A L M O

Be your own inspiration

Publicerad 2013-02-25 10:05:00 i Life,

Det var länge sedan jag kände att jag verkligen hade något viktigt att skriva. Något som jag vill sprida, väcka tankar om eller bara försöka påverka. Men igår hade jag det. Och jag skriver det här lika mycket för er skull, som för min egen.
Jag tränar och håller kosten för att det helt enkelt får mig att må bra. Jag mår bra på det sättet att jag känner mig stark och frisk samtidigt som det ger mig självkänsla. Det är ett intresse och något som gör mig lycklig. Och det är egentligen där det borde stanna. Där ska det räcka. Jag är ingen modell, yrkesidrottare eller framtida bodybuilder. Så varför ta sker och ting till överdrift?
Fitspovärlden har exploderat och förökat sig snabbare än rimligt, och jag har dragits med. Det är underbart att se så många väljer ett aktivt liv, men jag gillar inte vart det hela leder. Tankarna väcktes igår när jag läste ett par vettiga meningar och helt plötsligt ringde en väckarklocka i huvudet på mig. Jag måste låta mitt huvud vila från den där världen och bli kvitt dessa tankar som gnagt sig in, omedvetet, men ändå till min förskräckelse. 
Milrundan innan frukost, 0.2% kvarg, inga semlor på fetistisdagen, 60 min cardio och sedan 75 min styrka, 0.2% kvarg, hunger är bara en känsla, 3 pass om dagen, noll kolhydrater, överäta-ångest, måltider med så få kalorier som möjligt, 0.2% kvarg, äggvita-proteinfluff istället för godis, 1000 förbrända kalorier, uppstigning 04.45 för pw i snöstorm, 0.2% kvarg, clean eating, inget socker, ätardagar, åt-för-mycket-igår-måste-träna-bort-allt-idag, strong is the new skinny, 0.2% kvarg, sweat is fat crying, "Blev svimmfärdig på gymmet i morse så kunde inte träna klart hela passet, går tillbaka i eftermiddag och kör dubbelt då istället", 0.2% kvarg, beach 2013 - no excuses, utebliven-träning-ångest, kvarg, kvarg, kvarg, kvarg. 
Var tog den kravlösa träningen vägen? Vad hände med att alla helt plötsligt kör dieter och bara fokuserar på att förbränna bort så många kalorier som möjligt? Varför är så många rädda för kolhydrater? Varför vill så många hellre spendera lördagskvällen på crosstrainen än hemma i soffan? Varför denna ständiga skrytar-tävlan?
Jag säger inte att jag är något bättre. Jag är minst lika delaktig till denna fitspo-hets. Men nu har jag liksom fått nog. Insett att denna träna-äta-hets satt sig på hjärnan och att det sliter på psyket. Vad andra springer milen på, äter till frukost, har för midjemått, tar i benböj, har i BMI, kör för diet, har för mål, tar för stort fokus när det egetnligen ska handla om sig själv. Träning i dagens sociala medier har blivit en tävling i mina ögon, och även fast jag inte trodde det, så har det påverkat mig också. Tyvärr så tror jag att många njuter mer av själva träningsuppdateringen på Instagram än själva passet i sig. Jag har en känsla om att många idag sporras mer av de kommande komentarerna till löpbands-resultat-bilden man lägger ut än att faktiskt få springa sig svettig och känna känslan av fysisk utmattning. Jag hoppas jag har fel, men det är den uppfattningen jag fått nu på senaste tiden och det är lite ditåt jag kände att jag var på väg att hamna. Det är härligt att inspirera, att bli inspirerad, men se till att det är rimlig inspiration du snappar upp. Det är faktiskt möjligt att vara lycklig med både kolhydrater, vilodagar och en tisdagspizza.

Kommentarer

Postat av: Elli

Publicerad 2013-02-25 10:12:02

Amen.

Postat av: M

Publicerad 2013-02-25 10:17:41

Jag instämmer i varje ord! Den känslan har växt sig starkare hos mig för varje dag senaste tiden. Lagom är bäst, gäller allt här i livet!

PUSS
M

Postat av: Martine

Publicerad 2013-02-25 10:26:43

Äntligen!

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-02-25 10:26:53

Så himla bra skrivet! Viktiga ord som många bör läsa

Postat av: Jessica

Publicerad 2013-02-25 10:26:54

tack för detta inlägg! Precis vad jag behövde läsa. tack! för övrigt gör du mig ofta inspirerad! Ville bara säga det :)

Postat av: Catarina

Publicerad 2013-02-25 10:32:48

Så sant. Träna för din egen skull, aldrig för någon annans.

Postat av: Annie

Publicerad 2013-02-25 10:39:42

Så jävla sant! Klockrent skrivet Tuva

Postat av: E

Publicerad 2013-02-25 10:48:25

Du har ret! Ville ønske der var flere der forstod det! Mange mange tak

Postat av: Emelie

Publicerad 2013-02-25 10:50:03

Mycket bra skrivet! Detta fick mig och troligtvis väldigt många andra att få sig en tankeställare.
Grym blogg Tuva.

Postat av: Frida

Publicerad 2013-02-25 10:51:05

Grymt bra skrivet!!

Postat av: Andrea

Publicerad 2013-02-25 11:07:19

Så bra skrivet! Det är så viktigt med att sätta mål för sin egen skull och inte för vad andra tycker om det eller vad andra gör, såväl i träning som i allt annat i livet!

Postat av: J.E

Publicerad 2013-02-25 11:19:46

Herregud vad bra skrivet! Jag som alla andra får nog ångest över min träning som jag gjort bra, när jag ser att andra gjort ett mycket mer grymmare pass på löpbandet, gymmet eller so ever. Ska verkligen försöka tänka på att jag BARA tränar för MIN skulle och inte för att bevisa för någon annan hur duktig man är.

Postat av: AZRA

Publicerad 2013-02-25 11:41:39

Känner igen mig i din text så himla mkt! Så bra skrivet!

Postat av: Terese

Publicerad 2013-02-25 11:47:25

Jag håller helt med. Så mycket hets, svårt att inte dras med om man själv är en sån som tränar och är intresserad av hälsa.

Postat av: The Gap

Publicerad 2013-02-25 11:53:43

Så jävla bra skrivet! Jag har själv en väldigt ohälsosam inställning till alltihop och låter vikt- och mattankar styra mitt liv (sedan 5 år tillbax) och har också analyserat den senaste tidens träningshets lite grann: Från att samhället haft size 0 som ideal till att "nu ska vi vara hälsosamma", strong is the new skinny osv så är vi nog (om inte redan så i alla fall snart) tillbaka i ett tvångsmässigt beteende. Som om samhället går från anorexi till ortorexi liksom. Bra att du stannar upp och reflekterar!

Postat av: natta

Publicerad 2013-02-25 12:19:13

hej jag undrar hur många besökare du har som är på mest besökta :)

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-02-25 12:50:59

Så jäkla bra skrivet!!!

Postat av: Clara

Publicerad 2013-02-25 13:29:13

Tack. DETTA är motiverande!!!

Postat av: Ninni

Publicerad 2013-02-25 13:31:39

WORD!

Postat av: Elsa

Publicerad 2013-02-25 14:01:38

Herregud, vad bra skrivet! Du satte ord på det jag gått runt och tänkt på i veckor nu. Ta hand om dig! (Förresten fick det här inlägget mig mer träningspeppad än vilken annan Instagram bild som helst)

Postat av: Nicole

Publicerad 2013-02-25 14:21:29

Åh så bra skrivet...

Postat av: annayellowbanana

Publicerad 2013-02-25 14:24:30

Amen to that!

Postat av: Julia H

Publicerad 2013-02-25 14:33:01

Riktigt bra skrivet, Tuva! Det är helt rätt, allt börjar gå för långt med all hets! Superbra skrivet, verkligen! :)

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-02-25 14:34:13

Helt rätt Tuva! Håller med dig !

Postat av: Anneli

Publicerad 2013-02-25 16:32:43

Åh vad bra skrivet!!!

Man ska göra det man mår bra av.
Och man ska inte hetsa varandra till att ta i för hårt.

Dagens samhälle ser ut såhär:
är du inte på gränsen till underviktig så är du mullig, men om du nu råkar vara lite under gränsen så är du anorexiabarn.
-.-

Oavsett hur man ser ut blir folk aldrig nöjda!
Sen är jag så trött på att vi är så dömmande. Vi antar att tjejen som är så smal har ätstörning fast än hon äter kakor varje dag och bara råkar vara byggd så. Och, vi antar att den mer kurviga tjejen är lat och småäter, men egentligen gymmar hon tre-fyra gånger i veckan.

Men i vår värld verkar utseende vara allt. Tyvärr. :/

Postat av: Cornelia

Publicerad 2013-02-25 17:10:15

så bra skrivet, och så starkt och grymt av dig att du insett det innan du själv tagit det för långt. För det gjorde inte jag. Jag drogs med, skulle inte vara sämre än någon genom att inte träna. Tillslut låg jag där i soffan, med diagnosen anorexia, kunde kollapsa närsom om jag rörde på mig. Att ligga i soffan var det enda jag orkade och det enda jag fick göra. Där låg jag i två månader. Är nu i slutfasen på tillfrisknandet. Önskar inte ens min värsta fiende att få en ätstörning, det är det värsta jag varit med om. Fyfan.

kram på dig, gillar din blogg himla mycket :)

Postat av: t

Publicerad 2013-02-25 17:19:52

Det kändes lite lättare i hjärtat efter att ha läst detta.

Postat av: lisawho

Publicerad 2013-02-25 17:26:17

Så himla sant! skrev ett inlägg jag med om detta för ett tag sedan, här kan du läsa det: http://lisawho.devote.se/blogs/24632153/aelska-den-kropp-du-har-foer-den-aer-din-och-kommer-alltid-vara-.htm :)

Postat av: Sara

Publicerad 2013-02-25 17:44:11

Du har så himla rätt!! Det var himla bra att du tar upp detta! För även om inte hela världen just kan läsa det, så har du påverkat lilla mig - till det positiva! Tack, tack, tack!! Jag är också påväg in i denna fitspo värld, men vill helst hålla mig ifrån den, tack vare ditt inlägg kan jag nu ta tag i mig själv, knyta näven lite hårdare och fokusera endast på mig. TACK!!!
Jag länkar detta inlägg på min blogg, för tycker att det var så himla bra skrivet!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-25 18:11:26

Det handlar om att jämföra sig. Jag har märkt att många strävar efter äta, träna, leva som andra människor gör men i slutändan handlar det om att utgå efter sig själv. Vem bryr sig om du äter en pizza, har en vilodag, äter kolhydrater.Man bör i stället effektivisera träningen, träna smartare. Välja träning efter vad du vill uppnå.I stora drag handlar det bara om att vara aktiv, ha bra vanor och hitta en livsstil som du mår bra av och sluta jämföra med andra människor. Jämför dig inte med andra människor utan jämför dig med personen du var igår.Sträva efter vara den bästa DU kan vara.

Jag har varit rädd för att folk ska tycka på gymmet och dem senaste dagarna har hjärnspöken dykt upp men ingen bryr sig i slutändan vad du gör på gymmet, äter osv.Det är bara du som är där i slutändan..Jag utgår från mig själv, mina förutsättningar, kopierar övningar och har "unna mig något dagar" och har gått ner i vikt men dags att effektivisera ännu mer.(Gör min egen grej och struntar i vad andra gör men visst hetsen är större än den någonsin har varit - det beror på att så många tränar proffessionellt - modell, fitness, bodybuildning, MMA, personlig tränare, osv.Arbetar med kroppen.

Postat av: Christina

Publicerad 2013-02-25 18:33:06

Jag känner igen mig i det du läser, inte hos mig själv, men i andra bloggar och även bekanta. Jag tränar för att må bra, bli starkare, få bättre kondis och mer energi. Jag äter efter hur jag tränar, för jag har inga planer på att svälta mig. Det blev en semla eller två till fettisdagen, och jag njuter och vilar mig som bara den under helgen.

Postat av: Millan

Publicerad 2013-02-25 18:38:00

sjukt bra inlägg. jag som så många andra borde tänka till. tror alla som tränar och skriver om de på twitter/instagram/blogg osv är mer eller mindra delaktiga i denna "fitso-hets". Som en annan kommenterade här "du satte ord på de jag tänkt på de senaste veckorna". Tummen upp, hoppas mååånga läser detta inlägg:)

Postat av: Sarah

Publicerad 2013-02-25 18:53:57

Bästa jag har läst.

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-02-25 19:19:52

Åh tack Tuva! Eller äntligen ska jag väl skriva. Ta de här rätt nu men, fan va skönt och höra att du inte heller är mer än bara en människa. Jag blir inspirerad av att komma in och läsa här. Men har känt sista tiden att det nästan började bli jobbigt, det gav mig mer ångest än vad det gav mig inspo! Hoppas du kommer nå dina mål ändå, men glöm inte att leva också! :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-25 19:46:39

Jag brukar vanligtvis inte vara den som kommenterar i bloggar och dylikt men att stå upp mot alla dessa jävla Instagrambilder och att det enda folk snackar om är träning. Det är starkt Tuva och jag hoppas verkligen att detta är ett budskap som du kommer fortsätta att sprida. Det är inte många som skrivit ner allt detta ordagrant och jag uppskattar verkligen att någon äntligen väcker alla ur denna VictoriaSecret dröm. Du är kanon, fortsätt såhär så kommer du sprida mycket glädje i ditt liv! Kram

Postat av: Maria

Publicerad 2013-02-25 20:30:48

Grymt bra skrivet! Jag är också en aktiv tjej men jag känner också att det blivit mer som en tävling med omgivningen än en grej jag gör för mig själv...

Postat av: A.T

Publicerad 2013-02-25 20:46:18

Skönt att någon vågar ta upp det, jag känner själv att jag hamnat i ett sånt tänk. Jag började träna 4 pass i veckan och slutade äta och unna mig sötsaker, vad tror du hände? Jag orkade inte med längre och var konstant tjurig och arg. Till slut frossade jag i sötsaker och sen satt jag där igen och tyckte synd om mig själv. Ska tillägga att jag är en smal tjej och behöver verkligen inte gå ner i vikt men jag blev bara så besatt när jag såg allt på instagram och bloggar, jag ville också bli "fit". Jag har lagt ner det nu och försöker enbart träna för att jag tycker att det är kul och inte för att "tävla" med alla andra! Man lever en gång och man ska njuta av det goda som finns!

Postat av: Marie

Publicerad 2013-02-25 21:24:14

Så bra skrivet! Sånt här behöver aktualiseras och komma fram i rampljuset! Vart har sundheten, balansen och den inre hälsan tagit vägen? Det är ju egentligen därför vi tränar, för att må bra och känna oss starka, inte för att bryta ner våra kroppen för att komma i en viss jeansstorlek eller ha ett visst BMI.

Postat av: fardus

Publicerad 2013-02-25 21:48:54

ALLTSÅ DU ÄR JU EN KUNGGG!!!!
DU ÄR KUNG HEJ KUNG
FAN VAD JAG GILLAR DIG!!!
Håller med att det har blivit mer av sånt här!! En slags tävling. Och det där strong is the new skinny har man hela tiden. Liksom va? Jag har inte storlek 38 och jag tränar 4-5 ggr i veckan för jag mår så himla bra utav det, jag orkar mer och jag lér mer. Sedans när handlar allt om hur man ser ut? Åhh.
Tackar iallafall för detta inlägg. Så himla glad över att jag hittade den blogg för ca ett år sedan. Im staying to the very end!
YOU GO GURLLLLLLL

Postat av: Emma

Publicerad 2013-02-25 22:10:07

Jättebra skrivet verkligen! Du är inspirerande. Jag följer även dig på Instagram, och jag blev bara lite förundrad eller rädd när jag såg vilka du själv följer där.. Alltifrån fitinspo, strong is the new skinny, eat healty , work hard, fitness bllabla. Allt detta som jag helt skulle vilja tas bort från alla sociala medier. Hoppas inte du tar åt dig av bilderna där. Tack för en bra blogg annars!

Postat av: elin

Publicerad 2013-02-25 22:10:32

åh tack tack tack för de här inlägget.
Jag driver en fitspo blogg och instagram och jag erkänner att jag är en del av de hela. Men i min blogg varierar jag inspo bilder med goda och nyttiga recept och må bra inlägg. Jag försöker att hjälpa tjejer att boosta självkänslan samtidigt som jag tipsar om träning och mat.
Jag lånar den här texten ( länkar såklart) för den är himla bra! Kram på dig

Postat av: Victoria

Publicerad 2013-02-26 07:17:52

Jättebra skrivet! Har tänkt på det här jag också. Första gången jag såg "strong is the new skinny" blev jag riktigt glad. Äntligen tänkte jag. Äntligen kanske det är lite välmående kroppar som på sikt visar upp kläder på catwalken. Äntligen "får" kvinnor också ha muskler. Att det blivit så pass trendigt att träna är ju verkligen bra, men att det följs av en kost där godsaker inte finns med och där allting mäts i gram och kalorier är riktigt farligt. Det är synd att någonting som egentligen är så bra har gått för långt och blivit någonting dåligt...

Postat av: Emma

Publicerad 2013-02-26 07:57:06

FANTASTISKT BRA SKRIVET!

Postat av: Mysan

Publicerad 2013-02-26 08:45:42

Bra skrivet och reflekterat. Jag har sedan jag varit liten alltid tränat, mycket. Men har på senare tid kommit in i en period då detta inte har varit prio 1. I samma veva har denna "hets" som jag kallar de blommat upp och det skapar ångest hos många. Jag tror att det skapar mer ångest än vad det gör att folk mår bra, det är många bitar som ska falla på plats för att du ska kunna leva ett sånt liv. I mitt fall brukar de bli att när jag ser en bild på Instagram, uppdatering på Facebook m.m. tänker jag: "det är alltid någon annan som tränar åt mig". Jag vill träna för att det är kul och hälsosamt, inte pga någon hets. Men det är svårt att inte falla in och följa med. Gillar din blogg mycket och är in och läser ofta. Ha de fint!

Postat av: emma

Publicerad 2013-02-26 14:30:11

Skit bra text och skrivet ! Tog verkligen åt mig och läste texten till och med flera gånger. Skit bra skrivet bruden !!

Postat av: Martina

Publicerad 2013-02-26 16:02:08

Modigt och nyttigt att inse sådant och dela det med alla som läser bloggen! Fler borde få den insikten och njuta mer av livet och göra det för sin egen skull! Jag får samma känsla av missade träningar och för mycket ätande och det stör mig att jag måste känna så, att samhället får oss att tro att vi måste känna så. Man måste få njuta av träningsfria dagar och av mysiga middagar (som kanske innehåller många kalorier). Du är en riktigt fin människa som delar detta med alla, många behöver samma insikt!

Postat av: Emma

Publicerad 2013-02-26 21:03:54

Hela jävla Sverige borde läsa detta!!!! Prisa Gud vad sjukt bra skrivet alltså.

Postat av: LIENE

Publicerad 2013-02-28 12:49:51

Så rätt så rätt! Dessa tankarna gör en bara galen och får en att faktiskt glömma bort vad livet egentligen handlar om.

Postat av: dessi

Publicerad 2013-02-28 18:20:31

åh bästa. ska nu äta godis ikväll

Postat av: Paula

Publicerad 2013-02-28 23:48:12

Bra skrivet och framför allt viktigt skrivet! Har själv den senaste tiden gått och suckat över att ingen (inklusive mig själv) verkar fatta hur...fel hela träna-äta rent-lev hälsosamt-lev det fucking perfekta livet är. Det kändes nästan som att få dra ett djupt andetag efter att ha hållit andan en x-lång tid för länge.

Amen.

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-03-01 00:11:35

TACK Tuva! Valde för en tid sedan att sluta läsa din blogg för att jag fick känslan av att du sakta börjat "träningshetsa", precis så som du beskriver och precis så som så många andra unga tjejer explosivartat börjat göra. Du är en sådan stor inspirationskälla för så många. Skönt att du insett baksidan med denna hets, för din egen skull och för andras. Kramar

Postat av: Tove

Publicerad 2014-01-13 20:34:57

Hej! Jag håller helt med dig i det här inlägget. Du skriver så himla bra och jag vet hur lätt det är att få ett beroende av träning och kontroll. När jag var tretton år drabbades jag av anorexia. Det har nu gått tre år sedan jag blev sjuk och idag känner jag mig mycket starkare. Men jag har ett träningsberonde. Älskar att vara igång och har alltid varit en aktiv person. Jag springer milen på 52 minuter. Du är en förebild för mig, älskar dina bilder och dina träningstips. Du sprider inte ett dåligt budskap utan känns sund när det gäller maten. Man kan inte alltid vara på topp dock, något vi alla måste lära oss!

Ha det fint, Med vänlig hälsning Tove :)

Svar: Tack snälla du. Detta inspirerar mig till max. Stor kram på dig och lycka till med allt. <3
Kontakt: [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela