T U V A M A L M O

The answers part one

Publicerad 2012-11-14 17:24:00 i Food, Personal things, Workouts,

Undrar om du har några bra tips på musik som peppar under löpturer?
Denna spelista brukar jag träna till så kika genom den och se om du hittar något du gillar. När jag löper långdistans brukar jag även sätta igång radion bara för att få mer variation  och lite "sällskap".
Jag får aldrig tummen ur och gå ut och springa, och nu låter jag mig stanna hemma istället för att "det är för kallt att gå ut och springa" denna tiden på året. Jag vet dock att jag inte går ut och springer på grund av att min kondition suger. Har du något tips på hur jag får upp konditionen?
Om man ska börja från grunden så gäller det verkligen att starta lugnt. Sätt ingen press på dig själv! Det bästa sättet att bygga kondition är enligt mig löpning och det fina med det är den breda variationen. Ett bra upplägg är att promenera 10 minuter som uppvärmning, löp sedan i 3 min, gå 1 min, löp 3 min, osv. Håll på så i 40 minuter och avluta med några minuters rask promenad. Sedan bygger man på detta och kör kanske 4 min löpning och gå 45 sek. Det är inte fusk att gå under sin löpning, glöm inte det!
Vilka är de bästa träningskläderna till de olika träningsformerna? enligt dig då!
Jag tycker att ett par tighta löpartights passar till alla träningsformer och själv kör jag alltid kortärmat som överdel för annars blir det helt enkelt för varmt. Man ska köra på det som känns bekvämt för en själv.
Vart köper man de snyggaste träningskläderna? 
Stadium och H&M är där jag handlar mina träningskläder.
Hur gör man för att bli av med överflödigt fett på magen? 
Hur tråkigt det än är så går det inte att punktförbränna fett. Magrutor kommer inte via hundratals situps utan genom bra varierad träning och en hälsosam kost. 
Tips på bra och inte allt för dyra löparskor? 
Jag är en Nike-älskare och har kört på det senaste åren. Just nu löper jag i Pegasus 29 och de är underbara. Innan det hade jag Lunarglide 2 och de var riktigt bra de med. 
Har lätt för att dra iväg till gymmet men hur svårt som helst att inte äta massa godsaker på helgerna. vad ska jag göra för att sluta äta så mycket godsaker? är det enbart disciplin som gäller?
Det här var en svår fråga att svara på för jag har svårt att tolka hur mycket "en massa gosaker" är egentligen. Men om du vill skära ner på den mängd du väl äter så försök hitta bättre alternativ till allt. Citronkesella, digistive och hallon är tex en bättre variant på cheesecake. Jag tycker dock att helgerna är till för att unna sig det man verkligen vill ha, utan det är i veckorna jag har självdisiplin på mina matvanor.
Jag undrar om du läser träningsbloggar, och i så fall vilka? Jag får massa inspiration till träning från dig, men jag känner att nya & olika inspirationer behövs också!
Jag läser väldigt få träningsbloggar, där jag får min största inspiration är alla instagrammare som bjuder på peppande "fitspo". Men de bloggar jag faktiskt läser är dessa: Annsanns - Bara ben! Endorfinkickar Eebsworht
Jo grejen är så att jag har tränar mycket fotboll/innebandy (fått mycket muskler i benen osv) . Nu när jag slutat så är benen inte som jag vill längre. Du däremot har skitsnygga ben! Smala, tighta och fint tonade! Skulle gärna ha tips på övningar (helst ej gym). Springa? Gå? Vill inte bli större. 
Vi alla är uppbyggda olika, men jag tror att du har väldigt explosiva/snabba muskler. Detta är något jag aldrigt haft då jag är en uthållig långlöpare och har därför muskler anpassat efter det. Löpning och promenader varvat med styrketräning tror jag är det du i sådanafall borde satsa på.
Gör du undantag i mat? Utesluter du godis? Vad utesluter Du?
Jag utesluter snabba kolhydrater så som vitt bröd, vit pasta och onödigt socker. Att gå hungrig är min sämsta gren så jag vill att min mat ska ge min energi länge och därför satasar jag på mat som mättar under lång tid. Sedan är det saker jag inte äter som bara fallit mig naturligt det senaste året, men som för vissa kanske är som att utesluta: smör på mackan, juicer, stora mängder ost, sockrad yoghurt.
Vad äter du när du blir sugen på något?
Under veckorna får jag sällan sånt där okontrollerat sockersug, men om jag väl blir sugen på så är vindruvor en favorit. Grejen är att en en brödbit med något pålägg gör mig lika nöjd som en bit choklad så jag brukar göra det bättre valet i sådanafall. På helgerna dock äter jag precis det jag är sugen på - choklad, glass, hembakat, ost&kex, poppcorn.
Undrar hur du ser på att man tränar liknande dag efter dag, alltså springer flera dagar i rad. Själv tycker jag också mycket om det men har hört att det inte är bra och att kroppen måste vila men vad säger du?
Träning måste kombineras med vila för att få bästa resultat och kunna utvecklas. Så ja, vila är viktigt mellan sina träningspass. Sedan fungerar vi alla olika och 5 km lugn löpning kan för vissa vara något man kan göra på vilodagen utan problem, medan vissa behöver total vila från all fysisk aktivitet. 
Vilka magövningar brukar du köra?
Jag kör ratten (sittandes, en vikt i händerna som är utsträckta, sedan för man vikten från sida till sida, doppa vikten nästan i marken) och fällkniven med vikt i händerna. Dessa är de övningar jag har på mitt gymschema, sedan slänger jag även in plankan och vanliga situps.
Hur får man tiden att räcka till, så att man även hinner med träningen, i en i övrigt väldigt hektiskt vardag? 
Att få in träningen i sitt liv, oavsett hur mycket annat man har att göra, kräver planering. Jag gör varje söndag en planering för kommande vecka hur, vad och när jag ska träna. Sedan är det så att alla inte har tid att stå på gymmet 2 timmar, men jag lovar att alla kan, om man vill, hitta tid för 30 minuters löpning. Det gäller bara att prioritera!
Vilket är ditt bästa träningstips? 
Sätt upp ett mål, köp lite roliga träningskläder och fundera inte så mycket - gör det bara!
Appen heter Nike+.
Hur många gånger i veckan tycker du är lagom att träna? 
Det är väldigt olika för person till person. Jag kan träna 5 gånger i veckan utan problem, men för andra kan det vara lite. Men om man är nybörjare tycker jag det räcker med 3 gånger i veckan för att sedan lägga in kankse en lång promenad eller ett till lätt pass. 
Vilka magövningar kör du och känner du är mest effektiva för att få en slank figur?
Magövningar har jag nämnt lite högre upp. Att dock få en slank figur kräver enligt mig helkropps-styrka varierat med konditionsträning. Men om jag ska nämna en övning som jag gillar speciellt är sidoplankan där både mage, sidan och utsida lår får jobba.
Hur ska man göra för att komma igång med löpningen på bästa sätt? Liksom ta tag i det hela och sedan bli bättre. Sen undrar jag också om du har något tips på att slippa sötsug/tona ner det?
Man måste hitta ett sätt som gör löpningen rolig. Vissa gillar kort och snabbt mer än långt och sakta. Det gäller att man hela tiden löptränar så att man nästa gång kommer tycka att det är lika roligt. Men sedan går det inte att förneka att löpning är en träningsform som kräver självdisciplin, så hittar man en kompis att springa med så kommer det både vara roligare och enklare att komma igång.
För att bli av med sötsug tror jag man måste skära ner på allt det dolda sockret. Vit pasta, ljust bröd, frukostflingor, oboy, sylter, ketchup, sockrade yoghurtar, lättdrycker, är alla saker som triggar sötsuget. Äter man mycket av detta så är blodsockernivån väldigt ostabil och det gör att man blir mer sugen. Men ett tips jag tycker funkar om man väl blir sockersugen är att ta ett tuggumi.
Har du alltid varit bra på att ta hand om dig själv och din kropp, eller har du haft sämre perioder? 
Jag är uppväxt i en väldigt aktiv familj så träning är för mig väldigt sjävlklart. Men jag har haft helt träningsfria perioder jag med. Jag slutade spela fotboll som 17 åring och hade efter det ingen regelbunden träning på 1 1/2 år. Mitt intresse för hälsosam mat har dock kommit nu senaste halvåret. 
Isåfall, hur gjorde du för att göra bra mat, hälsosamt tänkande och regelunden träning till en del av ditt liv?
Det var förra hösten som min syster lyckades övertala mig om att följa med henne till ett skivstångspass på friskis. Jag var skeptiskt och inte speciellt taggad, men efter den där timmen var jag verkligen helt fast! Köpte gymkort två dagar senare och började direkt köra 4 gånger i veckan. Efter allt för många lata månader var jag trött på att känna mig svag och ur form. Under denna tid jobbade jag heltid så planering och prioritering var det som gjorde det möjligt att kunna träna så pass mycket. För mig var det ganska naturligt att börja tänka på kosten få fort jag kom igång med träningen, och det tror jag är ganska vanligt för andra med. Lägger man mycket tid på träningen blir det ofta så att man inte vill "förstöra" det genom att äta onyttigt.
Något bra träningspass som gör att du får bättre kondition och blir mer vältränad?
De bästa styrkepassen jag själv provat är HIT (hög intensiv träning), bodypump och cirkelfys. Det är helkroppsstyrka som ändå ger puls då man jobbar väldigt intensivt med kort vila mellan övningarna. 
Var hittar du träningsmotivationen? vill så himla gärna komma igång men har fastnat i ett svart hål som jag inte kommer upp ur.
För mig har det gått så långt att jag inte ens funderar över själva träningen, jag gör det bara. Dessutom vet jag varje morgon vad det är jag ska träna den dagen så jag har alltid mycket tid på mig att förbereda mig både mentalt, tidsmässigt och med maten. Sedan har jag såklart små individuella mål jag vill uppnå som hela tiden är en liten morot. 
Jag vill bli av med mina kärlekshantag, hur blir jag av med dom snabbast och effektivast?
Konditionsträning varvat med styrketräning. Desto mer muskler din kropp har, desto mer förbränner du även i vila. Tyvärr går det som sagt inte att välja vart på kroppen du ska förbränna så det gäller bara att ha tålamod och fortsätta kämpa!
Undrade hur mycket du väger och hur lång du är?
Jag är 170 cm och väger 55-56 kg.
Har varit ute och sprungit fyra grr föregående vecka, men hur gör jag nu för att fortsätta?
Bra jobbat! Det är alltid svårt att komma igång och hålla liv vid träningen om man är nybörjare. Men mitt bästa tips nu är att du kanske kan springa en annan runda eller prova köra lite intervaller istället. Lite variation kan göra att det känns både roligt och utmanande igen.
Hur har ditt tidigare träningsliv sett ut? Har du gjort några större förändringar?
Jag friidrottade tills jag fyllde tolv och då var det träning 4 gånger i veckan. Tränade allt från intervaller, styrka, löpning, specifika friidrottsgrenar. Sedan slutade jag med det och satsade allt på fotboll. Jag hade då inte den självdisciplin jag har idag så lagidrott passade mig perfekt. När jag därefter slutade med fotboll så låg jag på latsidan ett bra tag innan jag nu för ett år sedan började ta hand om mig själv igen. Under tonåren tycker jag inte man ska lägga energi på att tänka på kosten för det är inte det som är huvudsaken, utan träna för att det får dig att må bra och ha roligt. 
Hur ska man tänka för att inte ge upp så fort det blir jobbigt?
Att lära sig hantera smärta i träning är inte lätt, men det går. Man får tänka på varför man egentligen är där och vad det är du vill uppnå med din träning. Fokusera på målen och försök istället att gilla känslan av att verkligen få kämpa lite. Det är under stunderna det känns jobbigt som du sedan kommer få din utveckling. 

Kommentarer

Postat av: paulina

Publicerad 2012-11-14 18:35:12

läst igenom alla svaren och tycker det låter mycket bra! det gav en inspiration! tack tack! :)

Postat av: Emma Johansson

Publicerad 2012-11-14 22:18:49

Galet snygg du är!

Postat av: annayellowbanana

Publicerad 2012-11-14 22:50:44

sjukt bra svar!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-15 08:13:14

Måste säga att du har en av de snyggaste kroppar som jag har sett, så hade jag gärna sett ut! :-) Bra insperation i dina svar, nu ska jag banne mig komma igång med lite löpning igen! Tack för en bra blogg!

Postat av: s

Publicerad 2012-11-15 14:11:08

Tack för inspiration!

Postat av: jessie

Publicerad 2012-11-15 14:14:49

Hej, jo det är så att jag har jätte dåliga knäen men önska att jag hade bra knäen för att kunna springa. Mina ben är så dåliga att jag knappt kan göra det. Hur tränar jag upp de på bästa sett? Och en annan fråga jag har stukat fötterna också en del gånger, hur tränar jag upp de utan att det ska göra ont? För det kommer lite till och från när jag får ont i kulan där foten typ börjar.

Tacksam för svar! :)

Kram <3

Svar: Hej! Jag tror att har man problem med sina knän så behöver man söka professionell hjälp för att börja bygga upp dem på rätt sätt. Har själv aldrig haft problem med mina knän så inom detta område är jag väldigt dålig. Men vill du motionera ändå så funkar simning och cykling väldigt bra ändå skulle jag tippa på. Lycka till!
Kontakt: [email protected]

Postat av: Tilde

Publicerad 2012-11-15 15:04:13

Undebar blogg!

Postat av: amila

Publicerad 2012-11-15 15:10:57

Jag dör lite för nike-shortsen.

Postat av: Kajsa

Publicerad 2012-11-15 15:41:52

Åh jag vill också vara vältränad !

Postat av: Ann

Publicerad 2012-11-15 18:54:53

Men GUDARS vilken stilig blogg och bloggerska!! Kul att hitta hit - och se att du dessutom länkar till mig! Stolt.
Hit kommer jag tillbaka!
Kör hårt, och vilket snyggt PB du fick till härom dagen. Magiskt!

Postat av: Anton

Publicerad 2012-11-15 19:03:38

Hej! Du är ju långdistansare, hur långt springer du i snitt varje vecka?
och har du någon speciell tävling du skulle vilja genomföra?

För övrigt, grymt tjusig blogg!

Postat av: Fitness-Patro

Publicerad 2012-11-15 19:41:03

jag hittade precis till din blogg, och wow, tjejen! du är ju grym! jag löptränade mycket innan och sprang på liknande nivå som du är på nu (vad det verkar som när jag skummar igenom här), men sen tappade jag suget och hamnade på latsidan. nu är jag tillbaka i löparspåret iaf, men det tar sin lilla tid!

kommer defintivt kolla in här fler ggr! lycka till med dina mål :) KRAM

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-11-15 19:41:54

Vilka härliga svar! Jag måste verkligen börja träna! :o

Postat av: Janina

Publicerad 2012-11-15 20:32:58

Mycket bra frågor av alla och bra svar från dig! Fick lite pepp å tips jag me nu.. :) Underbart. Ha en trevlig kväll

Postat av: alicia willbo

Publicerad 2012-11-15 21:22:44

jättebra frågor och svar!
har en annan fråga bara. hur många gånger i veckan styrketränar du och hur många gånger i veckan kör du kondition? kör du varannan dag eller är det olika? :)

Svar: 2 gånger gym och 2 gånger löpning. Det femte passet brukar bli en kombination av båda eller ett gruppass på friskis :)
Kontakt: [email protected]

Postat av: Originalet

Publicerad 2012-11-15 22:18:39

Intressant läsning!

Postat av: kiwiberries

Publicerad 2012-11-15 22:31:34

intressant!

Postat av: yasmine modell mamma och fru

Publicerad 2012-11-16 00:02:17

duktig du är
allt bra ikväll?
du får gärna klicka dig vidare på min länk i bloggen tipsar om världens bästa webshop nu
KRAM

Postat av: IDASWARDROBE.com

Publicerad 2012-11-16 01:13:34

Älskar att läsa om andras träning, det är så peppande! Nike gör helt klart bästa träningstightsen! :)

Postat av: Abigail

Publicerad 2012-11-16 02:02:18

Du har fin kropp:D
elsker også å trene!

Postat av: Josefine

Publicerad 2012-11-16 09:31:28

Måste fråga var du har köpt de korta Nike-läggingsen/cykelbyxorna någonstans! :)

Svar: Från stadium!
Kontakt: [email protected]

Postat av: Louise

Publicerad 2012-11-16 12:18:42

Hur fort springer du milen? :)

Svar: Under 48 minuter :)
Kontakt: [email protected]

Postat av: mona

Publicerad 2012-11-16 12:37:24

mmm, träning! ska precis återuppta löpning utomhus igen efter sjukt långt uppehåll sedan i våras. ska bli underbart! snabbast resultat får man ju i början!

Postat av: Ida Sandberg

Publicerad 2012-11-16 12:54:02

tack så mycket för svar! sjukt inspirerande :)

Postat av: Sabina

Publicerad 2012-11-16 13:27:21

Hej!
Måste bara kommentera frågan om tjejen med fotbollsbenen som vill träna men helst inte styrketräning och gym för att hon inte vill bli stor.(!) jag blir lite irriterad över denna myt och rädsla! Man blir INTE stor bara för att man tränar styrketräning! Det tar lång tid att bygga stora muskler och speciellt svårare för tjejer. Det är också massa andra saker som spelar in för att kunna bli stor, så som kosten. Att träna styrka är det enda sättet att få fasta snygga muskler så börja gör set snälla och sluta vara rädd för att du ska bli stor. Varva så klart med kondition så får du fina resultat. Tack för mig

Svar: Du har helt klart rätt. Vi tjejer är ofta rädda för gym för vi bill inte bli biffiga. Det är otroligt svårt att bli så muskulös som vi tror att vi blir genom att lyfta vikter.
Kontakt: [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela