T U V A M A L M O

FEBRUARI 17

Publicerad 2019-02-18 20:52:12 i Life,

(null)

(null)

(null)

(null)

Fick frågan om att ta upp det här med vardagspusslet och hur jag gör för att alla timmar ska räcka till det man vill hinna med i vardagen. Det är inte alltid så himla lätt, men det enda som faktiskt underlättar är planering och kunna tänka några dagar frammåt. 
Jag har ingen dag jag sätter mig ner för att spika kommande dagar i detalj, utan det sker lite hela tiden allt eftersom saker och ting dyker upp. Men något jag prioriterar högt och som alltid får förtur i min planering är tid för nära och kära, samt min träning. Gör jag till exempel planer med en kompis efter jobbet så lägger jag träningen på lunchen och jobbar i den timmen en annan dag. Eller vet jag att jag kommer behöva jobba sent en dag så skapar jag tid för gymmet på morgonen. På helgerna brukar jag antingen träna på morgonen medan Jakob sover (så vi kan ha hela dagen tillsammans efteråt) eller så vilar jag från gymmet. Och detta som sagt bestämmer jag redan några dagar i förväg så jag slipper fundera så mycket när den dagen väl kommer. 
När det kommer till allt det vardagliga som måste göras hemma så planerar jag ingenting. Tvättar när det passar (tack och lov för att vara ensam som använder tvättstugan!), städar lite här och där då och då, handlar gör jag och J alltid tillsammans (kvalitetstid brukar vi kalla det haha), och matlådor gör jag väldigt snabbt (koka pasta och slänga ner pesto och fetaost tar mig inte mer än 10min..). 
Det bör också tilläggas att jag kan flexa på jobbet mellan 7-9 och 16-18, vilket gör att jag kan tex komma in 8, jobba in lunchen och ta kväll redan vid 16 för att då både hinna med träning, hemmafix och häng med Jakob innan det är dags att släcka för dagen. 
Sedan har vi pusslet att få tid till sina vänner, vilket absolut blivit mycket svårare nu när alla är sambos och bor utspritt över hela stan. Det går inte längre att vara så spontana av rimliga skäl, men däremot så prioriteras det väldigt högt när man väl gör planer vilket innebär rikrig kvalitetstid. 
Jag har, och kommer nog alltid att vara, en person som gillar att ha en plan och ha ett bra hum över hur morgondagen kommer se ut. Det gör mig både mer motiverad men även lugn i att veta vad som väntar. För att ge ett exempel så ser denna vecka ut såhär för mig: 
Måndag - jobb 8-16, träning och sedan hänga i soffan. 
Tisdag - jobb 8-16, träningsdejt med Oliva, middag med mamma & pappa, gräsänka hemma
Onsdag - jobb 8-17 ink lunchträning, fotografiska med Alex, gräsänka hemma
Torsdag - jobb 8-17, datenight med Jakob, vilodag från träning 
Fredag - morgonträning, jobb 9-16ish, middag med Fam Åkerlind. 
Helg - sova, äta, träna, dricka vin, städa, tvätta, slappa, vara utomhus. 

Vore så roligt att höra hur ni får ihop livet i veckorna och om era timmar räcker till för allt ni vill hinna med. Kanske vi kan ta små knep från varandra? <3

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2019-02-20 20:09:43

Jag skriver faktiskt en to-do lista =) Men den är väldigt öppen och innehåller sällan mer än 7-10 punkter. Det kan vara allt från att se till att måla naglarna, ringa ett viktigt samtal eller träffa en kompis. Om ingenting är spikat till en viss dag och klockslag så bockar jag av allt när jag tar mig tiden och har lusten. Huvudsaken är att mot slutet av veckan ändå ha gjort alla punkter! Matlådor lagar jag och min sambo 9 gånger av 10 på söndagar. Då har vi för hela veckan och slipper tänka och bry oss om det på vardagarna. Väldigt skönt! Gäller det träning försöker jag tänka ut dagen innan vad jag vill göra och ungefär när på dagen (jag jobbar 2skift) men det är verkligen inget måste för mig att hinna med (har inte så mycket motivation för det just nu). Gällande vänner och släkt så bokar vi upp oss. Vi bestämmer en dag och tid, oftast 1-2månader innan, och sedan blir det verkligen av och som du skrev - kvalitetstid deluxe =) att vara sådär spontan funkar inte längre då jag dels jobbar 2skift och pendlar 2h t/r till jobbet och sen att många utav våra kompisar har barn.
Bra inlägg! Kram på dig

Svar: Så kul och intressant läsning! Tusen tack för att du ville dela med dig. Gillar din inställning till ”måsten” och går bara på lust. Tror det gör vardagen lite roligare att inte ta allt så seriöst utan låta saker ske när det passar. Och är imponerad över att du får ihop det så bra trots mycket tid pendlandes! Det är ju som att du har 2h mindre än alla andra om dagarna!? Heja dig! Kraaaam <3
tuva Malmo

Postat av: Mathilda

Publicerad 2019-02-24 19:41:56

Vill bara tacka för att du tog dig tid att svara på min fråga. Väldigt intressant läsning!

Jag har precis som kommentaren ovan ca 2h pendling fram och tillbaka till jobbet varje dag.
Har möjlighet att flexa... Men med tanke på att det tar 1h enkel väg att ta sig dit/hem lyckas jag nästan alltid vara på gymmet när det tyvärr är som mest folk. Att vänta på en maskin man tex behöver kan vara så frustrerande. Jag försöker att ha med två matlådor till jobbet, en till lunch och en som jag kan äta innan träningen. Så jag slipper vara super hungrig och åka till gymmet direkt.

Att träna tidigt på morgonen har jag inte testat men funderar på att göra det istället för att "ha det gjort". Tråkiga då är att jag kommer sent hem istället.
Det är just pendlingen som gör det så svårt att få ihop allt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela