T U V A M A L M O

THE LAST PART

Publicerad 2015-11-01 15:00:43 i Life, Personal things,

Jag undrar om du har några tips för att laga billig, nyttig och god mat? Dina bilder på mat och frukostar ser alltid så himla goda ut. Är själv student och skulle behöva lite nya tips. Jag ÖNSKAR sååå att jag kunde laga billig mat. Mina matkostnader varje månad är ett stort skämt. Student och har bara mig själv att mätta.... Men! Mycket mat för pengarna handlar om att handla säsong-baserat och kunna planera några dagar i förväg. Laga matlådor när du ändå är igång och spara därmed in många små-handlingar. Bästa studentmaten? Omelett, blodpuddning, pannkaka, allt som har med potatis att göra och soppor. För inspiration brukar jag använda mig av Icas app där de lägger ut "billiga veckan", så där kanske du kan hitta mer exakta recept?

Tuvamalmo-21122013-8624Såg att du nyss sprang lidingöloppet. Har du alltid mål med träningen och i så fall vad är nästa mål? Ja det stämmer. Lidingöloppet var ett fantastiskt roligt lopp. Men nu tränar jag inte mot något speciellt. Efter nästan ett år av mål-driven träning så känner jag nu bara för att välja dagsformen och humöret styra vad jag kör. Och det känns så skönt att kunna slippa den där pressen av att ständigt sträva efter utveckling. Nästa mål? Det suger jag lite till på... he he he

Jag undrar hur du gör med löpningen under vintern. Minskar du mängden eller springer du mer på band istället? Klart det blir lite mindre löpning under kalla vinterdagar, men jag försöker ändå få ihop 40 km/vecka. Intervaller tar jag alltid inhomhus, men långpassen springer jag oavsett årstid. Jag gillar inte att jogga på löpband, så det är bara att klä på sig och sticka ut fastän det är vinter.Tuvamalmo-25122014-0670Vad är dina bästa mellanmålstips? Min kille jobbar ofta till 19-20 så vi brukar äta middag då, och eftersom jag äter frukost vid 7 och lunch vid 12 hinner jag bli väldigt hungrig på eftermiddagen. Så jag undrar helt enkelt om du har några (inte alltför dyra) men mättande mellanmålstips! Om du äter lunch vid 12 och middag någon gång efter sju så förstår jag att du blir grymt hungrig där emellan. Det är väldigt många timmar att stå sig om du inte äter något mellanmål. Till mellis äter jag oftast samma sak som till frukost, fast i en lite mindre portion. Jag gillar kvarg med banan och müsli, kokta ägg på ett grovt bröd, göra en smothie på mandelmjölk, jordnötsmör och dadalar, avokado på riskakor, frukt eller bananpannkaka.

Jag tycker det är kul att följa din träning och undrar om du har något lopp inplanerat eller om du har något mål du vill uppnå träningsmässigt? Sen undrar jag också hur det är med din skada (ljumsken var det va?), har den blivit bra? Åh men så roligt att höra! Jag har faktiskt bara ett lopp inbokat just nu, och det är väldigt långt fram i tiden. Men jag är väldigt sugen på att utvecklas ännu mer inom löpningen och våga mig på större utmaningar. Kankse inte så sugen på att springa ultra en kall vinterdag här i Stockholm, men tex axa fjäll marathon eller något liknande låter inte så tokigt. Träningsmässigt är jag sugen på att bli snabbare, att kunna springa milen på samma tid som förra året eller kunna göra 5 km under 21 min... Min ljumske läkte ganska precis innan Lidingö faktiskt. Tog mig nästan 8 veckor att komma på benen igen. Läxan lärd dock. Aldrig mer springa när det gör ont på fel sätt!

Tuvamalmo-07122013-7769Vilken kamera brukar du när du tar bilder? Några fototips för nybörjare som vill köpa kamera? Jag fotar med Nikon d600. Mina fototips för nybörjare är att lära sig fota manuellt så fort man fått sin nya kamera. När man lärt sig hur de olika inställningarna påverkar slutbilden så blir foto som en helt ny värld.

Funderar också på yrkeshögskola. Men, tänkte höra hur det står sig mot andra universitet och högskolor? Hur ser arbetsmöjligheterna ut efter att ha gått yrkeshögskola? Jag tycker YH är den bästa möjligheten till att komma fort in på arbetsmarkanden, så länge utbildningen erbjuder praktik. Jag tycker det är otroligt tråkigt att det finns så många välutbildade och som spenderat flera år på universiet, men som pga brist på erfarenhet i arbetsmarkanden inte ens får en jobbintervju. Det här med erfarenhet har nästan blivit ett krav från arbetsgivarna och just därför är YH toppen. Sedan skiljer det sig såklart mellan olika YH-skolor och deras rykte, men SIH är väldigt omtyckta hos arbetsgivare och ger goda möjligheter på arbetsmarkanden.

Undrar mer om dig som person. Får du någonsin ångest? I så fall för vad? Hur är kärlekslivet? Går du ut någonting? Blir du trött på sociala mediers ytlighet? Jag får ångest. Inte lika ofta som förut, men absolut, någon gång varje månad kommer det. Det är oftast över småsaker, som att ringa vissa samtal, behöva köpa nya glödlampor eller hinna handla, laga mat, träna, blogga och städa på samma kväll (denna ångest är bara ren stress, men helt klart den värsta). Kärlekslivet har jag slutat fundera så mycket på. Händer det så händer det. Livet blir lite härligare om man lever lite mer i nuet och slutar den där tröttsamma jakten. Jag är ute varje dag. Men inte på klubb som jag tror du sytar på. Det är inte varje dag. När rätt tillfälle kommer, då går jag gärna ut och dansar hela kvällen. Ja det är klart jag blir. Men mest trött på mig själv som tar åt mig eller som lägger energi på det. Jag rensar ofta bland min instagram för att få bort dessa personer som bara fokuserar på ytligheter. Hellre en kanelbulle i flödet än en gym-selfie från någon som går upp 04.45 varje dag.Tuvamalmo-11022014-2066Jag inte kan springa 5km i streck ännu, utan jag går/joggar mig fram. Jag har anmält mig till Göteborgsvarvet som är på 21km, och har ca. 6 månade på mig att göra mig redo. Men jag känner att jag behöver inspiration och kanske några tips från en mer erfaren löpare som dig om hur jag ska äta/dricka innan jag ger mig ut och springer, hur jag ska göra när vintern kommer (bör jag börja springa inomhus?), ska jag springa varje dag? Hur långt ska en nybörjare springa och hur mycket ska jag öka sträckan med? Så roligt med ett mål med löpningen, grattis till modet till att se sig på sin första halvmara! Det här med mat innan man springer är så extremt individuellt så det gäller bara att du testar dig fram. Vissa kan springa direkt efter en måltid, medan vissa måste vänta flera timmar, lika så gällande vad man lägger på tallriken innan sin löpträning. Jag äter lika oavsett vilken typ av träning jag kör och mixtrar så lite som möjligt med maten. Extra kolhydrater inför ett långpass, men utesluter aldrig något. Jag tror att man måste känna efter själv vilken typ av mat kroppen gillar bäst och sedan bara köra på det. På vintern förespråkar jag att man ska försöka vara ute så mycket som möjligt. Friskluften gör oss gott efter långa dagar inomhus, och det är inte fysiskt farligt att springa ute när det är minusgrader, det är bara en vanesak som kroppen behöver vänja sig vid. På med reflex, dubbar om det är halt och en mössa så är alla väder bra löpväder. Man brukar säga att man som ny inom löpning kan öka sina sträckor med max 10% per vecka. Så om du idag springer 5 km kan du nästa gång springa 5.5 km, och successivt öka distansen upp mot längre sträckor. Kroppen behöver få tid att anpassa sig och vänja sig vid att hålla på under längre tid, och det får man inte stressa fram.

Löpning varje dag frågar du, och då säger jag, vill du det - gör det. Vill du inte det, gör inte det. Lyssna på kroppen, våga vila och spring alltid så att du kommer hem med lusten att springa mer. Tuvamalmo-21122013-8656Hur tänker du kring lycka, och hur gör du för att försöka hålla dig lycklig? Du verkar så duktig på att uppskatta de små sakerna. Jag tycker det kan vara svårt att tillåta mig själv känna lycka i motgångar till exempel… Det är kankse inget man bara kan lära sig över natten, utan jag tror det mer handlar om att jag är född och uppvuxen med en sådan inställning till livet. Men såklart, att driva en blogg gör att du automatiskt måste hitta, se och försöka förmdela de där små stunderna i livet som andra kankse bara passerar. Sedan lever jag lite med inställningen "Det kunde alltid ha varit värre..." och det gör att du skakar av dig motgångar, sjukdomar, trötta morgonar, tentaplugg ångest eller att du missade tunnelbanan ganska fort.

Har du något drömköp? Förutom lägenhet och resa. Mina drömköp är oftast inga typiska "drömköp", men det jag drömmer om att få köpa just nu är en Klong, en till Stella, och en Cavapoo.

Kommentarer

Postat av: Felicia

Publicerad 2015-11-05 15:29:02

Du är så inspirerande!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela