T U V A M A L M O

LET'S MAKE A CHANGE

Publicerad 2015-11-15 14:34:10 i Food, Life,

Tuvamalmo-30102014-4026Tuvamalmo-30102014-4034From tomorrow and on, I'll start eating 100% vegetarian. After seeing cowspiracy I'm convinced that our environment won't survive unless we make a change in our eating habits. And this is the best "small thing" I can do.

Som jag berättade tidigare i veckan så har jag sett dokumentären Cowspiracy ganska nyligen. Den tog mig med storm och jag blev nog lite för anti köttindustrin väldigt fort. Efter en halvtimme in i dokumentären så hade jag nästan helt bestämt mig - jag måste göra något. Nu någon vecka senare har jag funderat väldigt mycket och inte köpt hem något kött sedan dess. Nu till veckan tänkte jag dock börja på riktigt. Jag blir vegetarian under en testperiod för att se hur lätt, svårt, komplicerat, krångligt, smidigt, billigt, dyrt, gott, enkelt det kan vara. Så om någon av er där ute har några tips till mig som är väldigt ny i detta, så dela gärna med er. Det här är det bästa och mest effektiva jag kan göra för vår miljö och därför finns det inga ursäkter för att inte ge det en chans längre.

Kommentarer

Postat av: Silly Me

Publicerad 2015-11-15 15:13:14

Idag är det väldigt lätt att vara vegetarian. Utbudet är stort. Quorn är jättegott. Det kan man ersätta det mesta kött med. Kolla frysdiskarna, där finns ofta mängder av vegetariska alternativ. Vill man laga själv så är bönor en bra bas i biffar. Tofu tycker jag själv är gott, om man steker upp med kryddor. Gör precis som med kött. Kött smakar inte heller så gott utan kryddor. Lycka till!!! Ett tips är att prenumerera på tidningen Vego. :)

Postat av: Sara

Publicerad 2015-11-15 15:46:47

På ICA:s app finns en kategori med massa roliga och inspirerande vegetariska recept! :D

Postat av: BOHOBANDO

Publicerad 2015-11-15 16:14:02

Åh, jag såg också Cowspiracy nyligen och blev väldigt berörd! Spännande att du ska bli vegetarian en period. Jag har varit det ett tag och för mig så gick det mycket snabbare och enklare att förändra vanorna än vad jag trodde. Finns så mycket gott att ersätta kött/kyckling med. Lycka till! :) Kram

Postat av: Malin

Publicerad 2015-11-15 17:01:10

Kan tipsa om dessa recept, http://elsa.elle.se/tomat-och-paprikasoppa-med-parmesan-och-rosmarinkrutonger/

http://elsa.elle.se/vegan-curry/

Båda är verkligen supergoda och så enkla att göra. Du måste testa!!

Postat av: hannah

Publicerad 2015-11-15 19:08:55

BRA TUVA! heja! så bra, du kommer att göra en skillnad! Jag har följt dig ett tag på bloggen och jag ser att du redan äter till stor del vegetariskt/rotfrukter och grönt, så jag tror inte du kommer ha några som helst problem med detta! Att bli vegan skulle vara lite krångligare men nu om du bara väljer bort allt kött kan du ju fortfarande äta ägg och yoghurt mm. Ja kan väl själv tillägga att jag är (pesco)vegetarian, äter mest veganskt men ibland äter jag fisk som min pappa själv fiskar eller köper hem någon god ost! Tips på bra vegetariska bloggar är
- Green kitchen stories
- Deliciously Ella
- Sally voltaires kokbok (en bok alltså :D)
- Siri Barje
-Hur bra som helst
and the list goes on!
Jag tror du kommer klara dig fint!
Till sist ska jag dela med mig den bästa bönsalladen (perfekt i lunchbox!!) min bästa vän har komponerat:
- En burk GoGreens mixade bönor- stek dessa lite i olivolja, salta och peppra
- ca 15 blad basilika (lägg också till spenat/ruccola om du känner för det)
- 1/2 avocado skuren i bitar
- 1 stor tomat eller flera små tomater, skuren
- 1/2 paket fetaost, smulat (Gärna gjord på får- och getmjölk)
- pressa på saften av en halv citron, ringla över olivolja, salt, peppar och andra kryddor du känner för. Alltså MUMS!!!
Lång kommentar, men jag blev så glad av detta! :)
/Hälsningar från Finland!

Postat av: Weronika

Publicerad 2015-11-16 09:51:58

Hejsan!
Jag har egentligen ingen åsikt vare sig folk vill äta kött eller inte, så länge de som väljer att äta kött tänker naturligt, etiskt och lokalt (dvs, välj svenskt kött då Sverige har hårdare djurskyddslagar, eller ännu hellre svenskt ekologiskt/kravmärkt då det sätts ännu hårdare regler på vad djuren äter och hur de får leva sina liv, gärna hitta en bonde i sin närhet osv osv) - men det jag sätter upp mig emot är hur man fokuserar på att "rädda miljön" genom att sluta äta kött, men sedan går och köper nya prylar, kläder osv, gör flygresor (en thailandsresa för en svensk är att ha använt upp all koldioxidförbrukning du som person kan använda under ett år, inklusive att andas, för att ha en hållbar nivå) osv. Jag säger inget mot dig personligen! Det jag vill föra fram är att fokus ligger något snett här i västvärlden, vi måste börja se bakom allt det här "vanliga" allt det vi växt upp med/vant oss vid, se kritiskt på olika studier som visar ditt och datt. Exempelvis kan du ju med öppna ögon titta på det företag du praktiserar på och börja fundera på det - och miljö. De mängder varor som det pumpar ut, fraktar över världen, den extrema konsumtion det företaget uppmanar till.. DÄR är ett exempel till miljöbov som heter duga.
Vill avsluta med att säga igen att detta inte är en kritik mot dig personligen, eller mot någon annan! Gillar din blogg jättemycket! :) Kan tipsa om att lyssna på podcasten Coltings nakna sanning, där de i två nyare avsnitt snackar om kött - de tar upp litegrann, från ett annat perspektiv

Svar: Jag kan sluta konsumera "lyxvaror", sluta åka bil, sluta resa utomlands, sluta använda glödlampor, sluta handla på H&M, sluta andas, men inget av det skulle göra lika stor effekt som att faktiskt sluta äta kött. Det finns inget jag kan förändra i min vardag som ger miljön en större tjänst än just denna förändring. Visst finns det mycket man kan göra för att vara en miljövänligare människa, otroligt mycket går att förändra, men det är här jag börjar. Och det gör jag med stolthet. :) Kika gärna på Cowspiracy och häpnas över den värld vi lever i.
PS. H&M är en av världens ledande företag i hållbarhetsfrågor inom klädbranschen.
Anna

Postat av: Amanda

Publicerad 2015-11-16 10:37:34

Tjoho vad fantastiskt Tuva!! Kan inte annat än gilla dig ännu mera nu, puss!

Postat av: Evelina

Publicerad 2015-11-16 11:44:59

Blev såå glad när jag läste detta, heja Tuva! Jag har själv varit vegan i 3 år och aldrig mått bättre. Såg också Cowspiracy och blev väldigt berörd. Ett annat filmtips: Earthlings. Kram!

Postat av: Jessica

Publicerad 2015-11-16 11:52:22

Kul att höra! Har själv varit veggo i några år nu :) det jag gjorde i början var att följa olika recept o sedan med tiden bli mer fri o hitta på lite andra saker. Du verkar ju redan äta mkt veggo så du kommer nog klara det galant, bara det att en får lägga ner lite mer tid på matlagning/handling i början pga ovana. Men SÅ värt det! Hejja hejja!!

Postat av: Choice by Anna

Publicerad 2015-11-16 16:52:46

Åh, gud vad jag känner igen mig! Jag bestämde mig också direkt efter jag sett dokumentären men som vanligt går jag alltid ut för hårt och ska göra allt 100% direkt. Bestämde mig för att bli vegan direkt och försökte en halv vecka men gick typ in i väggen kändes det som för det kändes så jäkla svårt och ouppnåeligt.. Så nu har jag bestämt mig för att inte vara så hård mot mig själv utan börja leva som vegetarian först (men kanske äta kött om jag skulle bli bjuden på det hemma hos någon för än så länge kallar jag mig inte "vegetarian") för att sedan när man lärt sig mer recept osv försöka byta ut allt animaliskt. Har dock med lätthet valt bort både ägg och mjölk redan nu, det är matlagningsgrädde/creme fraich som är svårast! Men alla säger ju att man inte ska göra det över en natt utan se det som en längre transformation.. Vore superkul om du skrev lite mer om detta undertiden så att vi andra kan hänga med :) :* Puss å kraam fina Tuvis!

Svar: Jag förstår dig precis! Grädden är det svåraste... men Oatlys havregrädde är faktiskt BÄTTRE än vanlig matlagningsgrädde. Den är krämig som få, smakar ingenting (alltså inte den där lite unkna smaken som mjölk kan få) och kostar inte en krona mer. Deras fraiche är också bra, men har aldrig provat den varm. Men jag har inte köpt ett enda paket varken matlagningsgrädde eller vispgrädde sedan jag upptäckte havregrädden. Och inte min pojkvän heller, och han är kock!!
Tuva Malmo

Postat av: Hedvig

Publicerad 2015-11-18 13:54:50

Bra Tuva!! Tänker precis som du! jag provade att vara vegetarian ett tag med det var väldigt svårt och bestämmde mig då för att endast äta ekologiskt kött (som mjölk och ägg och allt annat såklart). det är dock mycket dyrare och på så sätt drar man ner på köttkonsumtionen av automatik. Det är själklart bäst att vara vegeterian men om du sen inte orkar det så tycker jag att du ska prova att bara äta ekologiskt kött. Att äta kött på restaurang är till exempel bland det läskigaste.

Lycka till och jag hoppas du är starkare än mig!

Svar: Så härligt att höra att folk faktiskt provar sig fram för att se vad som funkar för en själv. Det enda jag faktiskt kommer sakna är kyckling i matlådan (mättar bra under långa arbetsdagar) och lax som jag tycker är otroligt gott. SÅ de gånger jag nu väl kommer äta kött så blir det ekologiska produkter helt klart. Men än så länge går det fint! :)
Tuva Malmo

Postat av: FIT by Emma Hå

Publicerad 2015-11-18 22:53:26

Åh vad du är grym! Det kommer gå skitbra!

Visst går det att laga asgo vegetarisk mat med tid och pengar, men i vardagen behöver man snabbfixarna.

- konserverade bönor. Blanda med pasta, ris eller grönsaker och på med rapolja och vinäger plus massa random kryddor (det mesta blir gott).

- bönpasta. Koka bara och värm en burk krossade tomater och släng i en buljongtärning och peppar. Om man har mer än 10 minuter kan man göra en riktig pastasås med lök och färska tomater.

- röda linser. Jag provade att koka dem i samma kastrull som quinoan och det gick finfint: de skall ha samma mängder vatten och samma koktid. Medan de puttrar så hacka en näve grönsaker och släng sedan i direkt i kastrullen och blanda. Tada, sallad!

- vanligt ris kokat med buljong, gurkmeja och paprikapulver går typ att äta bara som det är. Eller tillsammans med ovannämnda konseverade bönor. Eller stek med ett par ägg.

Lycka till med din vegetariska prövotid! =)

Svar: Tack för toppen-tips. Tar åt mig alla jag kan få för att bredda min variation i kosten. Kram på dig!
Tuva Malmo

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-11-21 09:49:32

Hej Tuva!

Kul att du provar att käka vegetariskt. Jag tror att det kommer gå som en dans!

Om du inte redan tänkt på det, kan det vara bra att hålla i huvudet att vegetabiliskt protein behöver paras med spannmål för att bli fullvärdigt. Det är inget jättekonstigt eller svårt och om man redan äter lite tallriksmodell-aktigt faller det sig naturligt.

Exempel på detta är att äta böngryta ihop med ris, linsröra med pasta, jordnötssmör på bröd, sojaprodukter med ris, tofuwok med nudlar, bönsallad med bröd osv. Alltså att kombinera baljväxter och baljväxtprodukter med kolhydratskällor från spannmål!

Äter du potatis eller rotfrukter till en måltid kan det alltså vara klokt att komplettera med lite bröd, åtminstone om du får ditt protein från växtriket.

Quinoa är ganska fantastiskt då det är det enda växtproteinet som är fullvärdigt i sig, så äter du det behöver du inte lägga kaka på kaka och ha pasta till...;)

En pajbit med en sallad blir ju en fullvärdig måltid om du har äggstanning i pajen och lägger du dessutom lite bönor i salladen blir det lysande! Inte svårare än så!

Lycka till hälsar tjejen som blev veggo vid tolv års ålder och ännu inte känt behov av kött eller fisk snart tjugo år senare!

Svar: Detta behövde jag höra! Visste inte riktigt att det fungerade så, men nu vet jag. Tack för fina tips. Stor kram tillbaka! :)
Tuva Malmo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela